Bieslog - Bagage
  Klik op de hut voor bezichtiging


  webcam in redactielokaal (werkt niet meer)

 Hoofdredacteur Wim de Bie leest alle reacties - redactie@bieslog.nl

Url = verwijzing naar andere site

beluister = hoorspel, reportage, geluidsact

Video = filmpjes

= bijlagen
De foto's zijn vergrootbaar tot de originele afmetingen.








maandag 20 mei 2002 09:33  verstuur

Bagage

Beeldvergroting:
Beeldvergroting:

  • Pinksteren, weet jij wat Pinksteren betekent?
  • Natuurlijk weet ik dat.
  • Echt waar? Vertel!
  • Pinksteren is de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen. Tongen van vuur verspreidden zich over hun hoofden, waarna ze ineens vreemde talen konden spreken en de volkeren in de wereld in hun eigen taal gingen toespreken. Het begin van de verbreiding van het Christendom dus.
  • Wat goed zeg. Hoe weet je dat?
  • Nou, gewoon, zit in mijn bagage.
  • Je bent gelovig?
  • Helemaal niet. Ik vind het Christendom een achterhaalde cultuur. Maar voor je zoiets zegt, moet je wel weten waar het over gaat.

Uit de Introductie van de KB-site met Middeleeuwse verluchte handschriften:

?Een van de belangrijkste culturele ontwikkelingen van de tweede helft van de twintigste eeuw, in elk geval in West-Europa, is de ontkerkelijking van de samenleving. Dit schijnt niet te impliceren dat het geloof in het bovennatuurlijke even snel verdwijnt als de officieel geregistreerde christenen. Het betekent echter wel dat de kennis van de bijbel en van de kern van de christelijke kalender op een niet eerder vertoonde manier is afgenomen. Voor het eerst in eeuwen zijn vele kinderen, en ook veel volwassenen, niet in staat om te vertellen welke gebeurtenissen er nu precies herdacht worden met Kerstmis, Pinksteren of Goede Vrijdag.
Het afnemende geloof in christelijke waarheden mag door sommige worden betreurd en door anderen worden verwelkomd, maar de verdwijning van de kennis over de christelijke cultuur wordt meestal heel anders beoordeeld. Dat wordt dikwijls gezien als een symptoom van de slinkende kennis van de Europese cultuur en geschiedenis in het algemeen en wordt daarom betreurd door docenten zowel als predikers. Vanzelfsprekend kunnen dergelijke brede culturele trends niet worden tegengegaan door een virtuele tentoonstelling van geselecteerde afbeeldingen van de Geboorte of de Kruisiging van Christus. Toch zijn onze galerieën ook bedoeld om bronnenmateriaal aan te dragen voor educatieve toepassingen.?